Δευτέρα 26 Μαρτίου 2012

Δεν υπάρχει αντικειμενική αλήθεια, τέλος…


Η 25η Μαρτίου του 2012 αποτελεί παρελθόν εδώ και λίγη ώρα. Κάποιοι από εσάς έδωσαν στη συγκεκριμένη μέρα τη θρησκευτική χροιά της, καθώς την ταύτισαν με τη γιορτή του Ευαγγελισμού. Κάποιοι προτίμησαν να επικεντρώσουν στο εθνικο-πατριωτικό σκέλος της, ελέω… της έναρξης της επανάστασης του 1821. Κάποιοι αναφώνησαν: «Χρόνια πολλά αγάπη μου γλυκιά, και στα 100, θα’ μαι πάλι εδώ, να στο τραγουδώ», ευχόμενοι τα «χρόνια πολλά» στον Άρη Θεσσαλονίκης, που χθες έσβησε τα 98α κεράκια του.

Αν… κάποιος ρωτούσε: «Τι συμβολίζει στα αλήθεια αυτή η μέρα;», θα έπαιρνε προφανώς τρεις διαφορετικές απαντήσεις. Αλήθεια… ποια αλήθεια από τις παραπάνω είναι πιο… αληθινή; Καμία, θα πω εγώ. Και οι τρεις παραπάνω… πραγματικότητες έχουν τη δική τους ισότιμη αξία.

Η εισαγωγή αυτή έχει να κάνει με την ατέρμονη συζήτηση περί… μίας και αντικειμενικής αλήθειας. Να με συγχωρέσουν οι υποστηρικτές της παραπάνω άποψης, αλλά ανήκω στους διαφωνούντες. Στα τέσσερα χρόνια της ζωής μου, που χρωματίστηκαν έντονα από τις σπουδές στο Τμήμα Δημοσιογραφίας και ΜΜΕ του ΑΠΘ (2000-2004), μία από τις ελάχιστες φράσεις που άκουσα από καθηγητή (καθηγήτρια για την ακρίβεια) και θα μείνουν για πάντα σφηνωμένες στο μυαλό μου, είναι η εξής: «Η αλήθεια είναι υποκειμενική».

Στην πορεία των χρόνων χρειάστηκε πολλές φορές να ανατρέξω σε αυτή τη φράση, προκειμένου να διαπιστώσω την ορθότητά της και όσο περνάνε οι μέρες, οι μήνες και τα χρόνια, ταυτίζομαι όλο και περισσότερο με το περιεχόμενό της, τείνοντας να γίνω… οπαδός της.

Αναφέρω κάποια χαρακτηριστικά παραδείγματα, προκειμένου να γίνει πιο κατανοητός ο ειρμός της σκέψης μου:

Πρώτον: Δόξα Κρανούλας-Καλαμαριά 1-0. Η είδηση… Η μετάφρασή της: η Κρανούλα κέρδισε την Καλαμαριά ή η Καλαμαριά έχασε από την Κρανούλα. Θεωρείται ότι κάποια από τις παραπάνω δύο εκδοχές αντικατοπτρίζει πληρέστερα την αλήθεια; Όχι… ο υποστηρικτής της Κρανούλας θα «κολλήσει» στην πρώτη εκδοχή, ο φίλος της Καλαμαριάς στη δεύτερη.

Δεύτερον: 10 Κούρδοι συνελήφθησαν από τις τουρκικές αστυνομικές αρχές. Η είδηση… Η μετάφρασή της: Οι εκπληκτικές τουρκικές αστυνομικές αρχές έκαναν το έργο τους απέναντι στους τρομοκράτες ή οι τουρκικές αστυνομικές αρχές επέδειξαν ακόμα μια φορά το αντικουρδικό μένος τους; Προφανώς ο Τούρκος θα υποστηρίξει την πρώτη εκδοχή και ο Κούρδος τη δεύτερη.

Θα ρωτήσει κάποιος: γιατί μας τα λες όλα αυτά; Η απάντηση είναι απλή: Σιχαίνομαι τη σοβαροφάνεια, σιχαίνομαι την άσκηση υψηλής κριτικής στο… όνομα της αλήθειας, σιχαίνομαι να με «λιμιτάρει» κάποιος σε οποιοδήποτε στόχο βάλω, γιατί δε βλέπω μπροστά μου την… αλήθεια.

Όχι, κύριοι, δε θα σας κάνω τη χάρη. Η δική μου αλήθεια είναι διαφορετική από δική σας και… αν γουστάρω, θα φτιάξω και μια τρίτη αλήθεια, έτσι για να υπάρχει. Ξέρετε που διαφέρουμε; Εσείς δίνετε βάση στη… μία και μοναδική αλήθεια, ενώ αντιθέτως εγώ σας αμφισβητώ και η… μία και μοναδική αλήθεια με αφήνει παγερά αδιάφορο.

Επίσης, εσείς θεωρείτε αιρετική και λαθεμένη την άποψή μου, ενώ εγώ τη χαρακτηρίζω ως το αποκορύφωμα της νοητικής υγείας.

Συμπέρασμα: όλοι σας έχετε απίστευτα αποθέματα δύναμης, χρησιμοποιήστε τα για να φτιάξετε τη δική σας αλήθεια… Εμπόδια δεν υπάρχουν, ούτε αδιέξοδα…

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Το Βίντεο του Μήνα